STARS-p

Személyközpontú, pszichoszociális szükséglet-alapú megközelítés az öngyilkossági veszély felmérésére

A STARS-p (Systematic Tailored Assessment for Responding to Suicidality – protocol) egy olyan személyközpontú, pszichoszociális szükséglet-alapú interjúprotokoll, amelynek célja, hogy segítse a szakembereket az öngyilkossági krízisben lévő személyek megértésében és támogatásában. A módszertan középpontjában a kliens egyedi történetének, élményeinek és pszichés fájdalmának (psychache) feltárása áll – nem pusztán a kockázati tényezők azonosítása.

Miért különleges a STARS-p megközelítés?

  • Nem az öngyilkossági viselkedés előrejelzésére törekszik, hanem annak megértésére.

  • Elveti a hagyományos kockázati kategóriákat („alacsony”, „közepes”, „magas”) – helyette a kliens saját megítélése kerül előtérbe: mi az, ami leginkább befolyásolja az élethez vagy a halálhoz való viszonyát.

  • Az interjú során a kliens és a szakember közösen térképezik fel azokat a körülményeket, amelyek súlyosbíthatják vagy enyhíthetik a szuicid késztetést.

  • A protokoll hangsúlyt fektet a biztonsági terv közös kidolgozására és a remény erősítésére.

 

A STARS-p célja

  • Támogatni a segítő szakembereket abban, hogy strukturált, mégis empatikus módon tárják fel a kliens szubjektív élményeit az öngyilkossági késztetéssel kapcsolatban.

  • Segítséget nyújtani a pszichoszociális tényezők és a védőfaktorok feltérképezésében.

  • Csökkenteni a szakemberek szorongását, amely gyakran kíséri az öngyilkosság témájához való közeledést.

  • Elősegíteni a dokumentáció pontosságát és az elvárható gondosság szerinti eljárást.

 

A STARS-p képzés

2025-ben részt vettem a STARS-p (Systematic Tailored Assessment for Responding to Suicidality) képzésen, amely jelentősen formálta, finomította a szuiciditással, öngyilkossági veszély felmérésével kapcsolatos klinikai szemléletemet. A komplex képzés során megismertem egy olyan személyközpontú, együttműködésre épülő protokollt, amely segít abban, hogy ne csak a kockázati tényezőket, hanem a páciens saját élményeit, történetét és szükségleteit állítsam az interjú középpontjába.

Különösen értékesnek tartom, hogy a STARS-p nem a „kockázat szintjének” besorolására fókuszál, hanem arra, hogy megértsük: mit él át az a személy, aki az élet és halál határán egyensúlyoz, és hogyan lehet vele közösen olyan biztonsági tervet kialakítani, amely a reményt, a kapcsolódást és a megküzdést támogatja.

A STARS-p képzés felépítése

A STARS-p képzés két fő részből áll:

  • Online aszinkron tanulás (6 modul)
    A résztvevők saját tempójukban, 6 héten belül dolgozzák fel az online tananyagot, amely videókból, olvasmányokból és reflexiót segítő feladatokból áll. Ez a szakasz lefedi a STARS-p szemléletét, elméleti alapjait, a protokoll részeit és a dokumentáció szempontjait. Minden modul quiz kérdésekkel zárul.

  • Egynapos élő, online szinkron képzés (webinárium)
    Az online tanulási szakaszt követően 1-2 hónapon belül egy interaktív, egynapos élő webinárium következik. Itt gyakorlati készségeket fejlesztenek a résztvevők szerepjátékok és esetfeldolgozások segítségével, szakértő tréner vezetésével.

Összességében a STARS-p képzést szakmailag rendkívül gazdagnak, megalapozottnak, klinikai szempontból pedig azonnal alkalmazhatónak tartom. A STARS jóval több, mint szuicid kockázatbecslő interjú. Önmagában egy krízisintervenciós folyamat. Ajánlom mindazoknak, akik pszichológusként, pszichiáterként, mentálhigiénés szakemberként vagy más segítő szerepben dolgoznak öngyilkosság szempontjából veszélyeztetett emberekkel – különösen azoknak, akik szeretnék a személyközpontú megközelítést erősíteni a munkájukban.

További információ a képzésről az ausztrál Griffith Egyetem honlapján olvasható.

STARS-p

Személyközpontú, pszichoszociális szükséglet-alapú megközelítés az öngyilkossági veszély felmérésére

A STARS-p (Systematic Tailored Assessment for Responding to Suicidality – protocol) egy olyan személyközpontú, pszichoszociális szükséglet-alapú interjúprotokoll, amelynek célja, hogy segítse a szakembereket az öngyilkossági krízisben lévő személyek megértésében és támogatásában. A módszertan középpontjában a kliens egyedi történetének, élményeinek és pszichés fájdalmának (psychache) feltárása áll – nem pusztán a kockázati tényezők azonosítása.

Miért különleges a STARS-p megközelítés?

  • Nem az öngyilkossági viselkedés előrejelzésére törekszik, hanem annak megértésére.

  • Elveti a hagyományos kockázati kategóriákat („alacsony”, „közepes”, „magas”) – helyette a kliens saját megítélése kerül előtérbe: mi az, ami leginkább befolyásolja az élethez vagy a halálhoz való viszonyát.

  • Az interjú során a kliens és a szakember közösen térképezik fel azokat a körülményeket, amelyek súlyosbíthatják vagy enyhíthetik a szuicid késztetést.

  • A protokoll hangsúlyt fektet a biztonsági terv közös kidolgozására és a remény erősítésére.

 

A STARS-p célja

  • Támogatni a segítő szakembereket abban, hogy strukturált, mégis empatikus módon tárják fel a kliens szubjektív élményeit az öngyilkossági késztetéssel kapcsolatban.

  • Segítséget nyújtani a pszichoszociális tényezők és a védőfaktorok feltérképezésében.

  • Csökkenteni a szakemberek szorongását, amely gyakran kíséri az öngyilkosság témájához való közeledést.

  • Elősegíteni a dokumentáció pontosságát és az elvárható gondosság szerinti eljárást.

 

A STARS-p képzés

2025-ben részt vettem a STARS-p (Systematic Tailored Assessment for Responding to Suicidality) képzésen, amely jelentősen formálta, finomította a szuiciditással, öngyilkossági veszély felmérésével kapcsolatos klinikai szemléletemet. A komplex képzés során megismertem egy olyan személyközpontú, együttműködésre épülő protokollt, amely segít abban, hogy ne csak a kockázati tényezőket, hanem a páciens saját élményeit, történetét és szükségleteit állítsam az interjú középpontjába.

Különösen értékesnek tartom, hogy a STARS-p nem a „kockázat szintjének” besorolására fókuszál, hanem arra, hogy megértsük: mit él át az a személy, aki az élet és halál határán egyensúlyoz, és hogyan lehet vele közösen olyan biztonsági tervet kialakítani, amely a reményt, a kapcsolódást és a megküzdést támogatja.

A STARS-p képzés felépítése

A STARS-p képzés két fő részből áll:

  • Online aszinkron tanulás (6 modul)
    A résztvevők saját tempójukban, 6 héten belül dolgozzák fel az online tananyagot, amely videókból, olvasmányokból és reflexiót segítő feladatokból áll. Ez a szakasz lefedi a STARS-p szemléletét, elméleti alapjait, a protokoll részeit és a dokumentáció szempontjait. Minden modul quiz kérdésekkel zárul.

  • Egynapos élő, online szinkron képzés (webinárium)
    Az online tanulási szakaszt követően 1-2 hónapon belül egy interaktív, egynapos élő webinárium következik. Itt gyakorlati készségeket fejlesztenek a résztvevők szerepjátékok és esetfeldolgozások segítségével, szakértő tréner vezetésével.

Összességében a STARS-p képzést szakmailag rendkívül gazdagnak, megalapozottnak, klinikai szempontból pedig azonnal alkalmazhatónak tartom. A STARS jóval több, mint szuicid kockázatbecslő interjú. Önmagában egy krízisintervenciós folyamat. Ajánlom mindazoknak, akik pszichológusként, pszichiáterként, mentálhigiénés szakemberként vagy más segítő szerepben dolgoznak öngyilkosság szempontjából veszélyeztetett emberekkel – különösen azoknak, akik szeretnék a személyközpontú megközelítést erősíteni a munkájukban.

További információ a képzésről az ausztrál Griffith Egyetem honlapján olvasható.

Megtekintések száma: 51